Luxus.cz - Jaký je svět květinové burzy?
21. 1. 2017 v 16:03
JAKÝ JE SVĚT KVĚTINOVÉ BURZY?
Když darujete či dostanete růži, patrně vůbec nepřemýšlíte o tom, kde byla vypěstována a jakou cestu urazila, než se dostala do Vašich rukou. Některé z nich jsou původem z Afriky, jiné Ekvádoru či Nizozemska. Většina z nich je však zobchodována na nizozemské květinové burze. Unikátním systémem dražby se tak ročně prodá 12,6 miliard řezaných i hrnkových květin. Svět květinové burzy nám přiblíží majitelka největšího e-shopu s čerstvými řezanými květinami Florea.cz, Kateřina Hemerle.
Jak tedy funguje nákup květin?
Každý všední den od 6. hodiny ranní probíhá na několika desítkách tzv. hodinách dražba. Systém holandské dražby funguje tak, že vyvolávací cena se postupně snižuje, dokud daný druh někdo nekoupí. Ceny tak odráží aktuální poměr nabídky a poptávky, což je pro koncového zákazníka patrné zejména v období svátků jako jsou Vánoce, svátek Sv. Valentýna či Den matek.
Obchod tedy probíhá přímo v Nizozemsku?
Dříve vše probíhalo výhradně na burze, ovšem díky internetu se dnes účastníme dražby online. Proto je velmi důležité, aby nákupčí znal jednotlivé pěstitele a kvalitu jejich květin, protože si ji nemůže předem ověřit, jak bylo zvykem před pár lety. Tehdy měli nákupčí možnost brzy ráno projít chladicí boxy a prohlédnout si květiny, které v ten den dodali pěstitelé na burzu. Ještě před tím dokonce projížděly vozíky i s řezanými květinami přímo aukčními místnostmi. To už se dnes z mnoha důvodů neděje.
Co tedy obnáší práce nákupčího květin?
Jejich práce začíná již večer před dražbou, kdy systém ukáže většinu květin, které budou druhý den zobchodovány. Nákupčí si může označit předem, o které druhy květin má zájem. Toto označení způsobí, že ho systém upozorní, jakmile se bude blížit dražba této květiny. Protože se v jeden okamžik draží na několika „hodinách“, není možné sledovat, kde co aktuálně běží, takže systém upozornění včas varuje nákupčího, aby se přepnul na jiné „hodiny“. Občas se stane, že cena nesmyslně klesne, protože všichni předpokládají, že bude vysoko a nikdo nekupuje. To jsou ty chvíle, kdy zareaguje pohotový nákupčí. Je to práce pro člověka, který se umí rychle zorientovat a rychle reagovat.
Jak se květiny na burzu dostanou?
Květiny na burzu dopravují pěstitelé z různých koutů světa. U nejprodávanějších růží se jedná o Nizozemsko a Afriku. Nizozemští pěstitelé dopravují květiny na burze klasicky chlazenými vozy v plastových přepravkách s vodou. Africké růže cestují letadlem balené v krabicích bez vody.
Nemá tato forma přepravy na růže nějaký negativní vliv?
Způsob přepravy je i v Nizozemsku diskutované téma, protože místní firmy expedují květiny zase dále. Obecně lze u růží konstatovat, že forma přepravy růží tzv. na sucho, je pro jejich výdrž lepší, neboť bez vody se nemohou ve stoncích množit bakterie. Růže se dostane do stavu, kdy jakoby spí. Jakmile ji seříznete a dáte ji opravdu vysokou hladinu vody, celá zpevní a začne krásně nakvétat.
Jsou pro vás důležité i podmínky, které panují na farmách, odkud květiny dovážíte?
Ano, na výběru farem si zakládáme. Vybíráme nejen podle kvality květin, ale také podle toho, zda se jedná o prověřeného pěstitele, který dodržuje přísná pravidla certifikací Fair Flowers či Fair Trade. Tyto
programy zaručují, že firma pečuje jak o své zaměstnance, tak i o životní prostředí v okolí své farmy. Aktuální trend v Africe jde tímto směrem, což je pozitivní změna.
Říkáte, že růže je nejprodávanější řezaná květina. Jaký největší počet u Vás zákazníci kupují?
Populární jsou kytice 100 růží. Ovšem největší počet jsme doručovali nedávno. Zákazník objednal k výročí pro svou manželku 2.400 červených růží.
To musí být úžasný dárek.
Ten moment překvapení musí být úžasný. Vždy ale varujeme, že je potřeba mít na vysoké růže vysoké vázy, aby měly dostatek vody. A také je potřeba počítat s následnou péčí. Seříznout 2.400 růží nebude jednoduché.
Potěší majitelku e-shopu s květinami ještě květina?
Samozřejmě. Tu poslední jsem dostala od svého dvouletého syna. Utrhl ji na zahradě a s nádherným úsměvem mi ji předal. To je ta hodnota, kterou květiny mají přinést, ten nádherný pocit při předání. Ty emoce, se kterými se s námi zákazníci často dělí, jsou přesně tím, co na své práci miluji.